Formalności pogrzebowe w przypadku śmierci w miejscu zamieszkania – czym zająć się w pierwszej kolejności?
- Lifestyle
- 20 marca, 2023
- 7 minutes read
Kiedy umiera bliska osoba, trudno skupić się na formalnościach pogrzebowych. Niestety, pewnych czynności trzeba dopilnować, aby godnie pożegnać zmarłą lub zmarłego. Czym zająć się w pierwszej kolejności? Jak wyglądają formalności pogrzebowe i w jakich aspektach może Ci pomóc profesjonalny zakład pogrzebowy?
Śmierć w miejscu zamieszkania – formalności pogrzebowe krok po kroku. O co zadbać w pierwszej kolejności?
Śmierć bliskiej osoby wiąże się nie tylko z trudnymi emocjami, ale również koniecznością załatwienia formalności pogrzebowych. Chociaż instytucje zaangażowane w procedury pośmiertne starają się maksymalnie uprościć wymogi i kwestie organizacyjne, pewne czynności bliscy muszą wykonać na własną rękę. O co zadbać w pierwszej kolejności, gdy umrze członek rodziny. Przedstawiamy formalności pogrzebowe krok po kroku.
1. Krok I – Uzyskanie karty zgonu
Jeśli śmierć nastąpiła w miejscu zamieszkania, w pierwszej kolejności rodzina powinna wezwać lekarza rodzinnego, który stwierdzi zgon, a następnie wystawi kartę zgonu. Jeśli zgon stwierdza lekarz Pogotowia Ratunkowego, wystawia on kartę informacyjną. Z dokumentem należy udać się do przychodni zmarłego, by uzyskać kartę zgonu.
2. Krok II – Wybór zakładu pogrzebowego
Po uzyskaniu karty zgonu rodzina może wybrać zakład pogrzebowy, który zajmie się pochówkiem. Często wybór pada na firmę z najbliższej okolicy. Nie zawsze jednak jest to optymalne rozwiązanie.
Żeby zyskać gwarancję wysokiej jakości usług funeralnych, kierować należy się renomą i doświadczeniem podmiotu, a nie jego lokalizacją. Oczywiście, bywa też tak, że okoliczny dom pogrzebowy ma bardzo dobre opinie. Nie trzeba więc szukać daleko, aby zyskać rzetelne i kompleksowe wsparcie.
3. Krok III – Pierwszy kontakt z zakładem pogrzebowym, odbiór ciała osoby zmarłej i transport do chłodni
Gdy zakład pogrzebowy zostanie wybrany, należy do niego zadzwonić i poinformować o zgonie bliskiego. Pracownicy o umówionej porze zjawią się we wskazanym miejscu i odbiorą ciało, a następnie przewiozą je do chłodni.
Przekazanie ciała pracownikom domu pogrzebowego najczęściej odbywa się na podstawie karty zgonu. Niemniej niektóre zakłady mogą wymagać przedstawienia dodatkowych dokumentów, takich jak:
- dowód osobisty osoby zmarłej,
- zaświadczenie o zatrudnieniu lub ostatni odcinek renty albo emerytury,
- legitymacja ZUS-owska,
- dowód osobisty osoby zajmującej się pochówkiem.
O tym, jakie dokumenty będą wymagane podczas przekazania ciała, poinformuje rodzinę przedstawiciel zakładu pogrzebowego. Wiele podmiotów doskonale zdaje sobie sprawę, że odnalezienie niezbędnych dokumentów może być niezwykle wymagające w tym trudnym czasie. Dlatego pozwala je dostarczyć później.
4. Krok IV – Zgłoszenie śmierci i uzyskanie aktu zgonu
Rodzina zmarłego ma trzy dni od dnia zgonu, aby zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego śmierć danej osoby i w efekcie uzyskać akt zgonu. Jeżeli przyczyną śmierci była choroba zakaźna, wówczas termin ten ulega skróceniu do 24 godzin.
5. Krok V – Wizyta w zakładzie pogrzebowym
Wizyta w zakładzie pogrzebowym ma na celu ustalenie szczegółów związanych z organizacją pogrzebu. Rodzina określa termin i rodzaj pochówku (wyznaniowy/świecki). Wybiera trumnę lub urnę (jeśli ciało ma zostać skremowane), kwiaty i oprawę muzyczną. Na życzenie bliskich dom pogrzebowy może zająć się również stworzeniem i wydrukowaniem klepsydr.
6. Krok VI – Kontakt z zarządcą cmentarza
W przypadku cmentarza parafialnego formalności związane z wyborem i wykupem miejsca pochówku załatwia się osobiście z księdzem (podobnie jak termin nabożeństwa pogrzebowego), natomiast w przypadku cmentarza komunalnego – z administracją nekropolii.
Formalności pogrzebowe nie są bardzo skomplikowane. Niemniej w tym trudnym czasie mogą jawić się jako zawiłe. Dlatego tak istotne jest wsparcie profesjonalnego zakładu pogrzebowego. Jego przedstawiciele będą służyć radą i wsparciem na każdym etapie pochówku. Pomogą również w załatwieniu niezbędnych formalności i podpowiedzą, co i kiedy zrobić, aby zorganizować wyjątkową uroczystość.